tiistai 26. toukokuuta 2015

Hetkien virta: Kauneimmat suomalaiset runot

Hetkien virta: Kauneimmat suomalaiset runot
260 s., Gummerus 2015, 2.p.
 
Huomasin juuri äsken, että en ole kahteen viikkoon kirjoittanut mitään. Lukenut olen kumminkin ja tämän Hetkien virta -runokokoelman lisäksi kaksi muutakin kirjaa odottelee luettuina vuoroaan päästä blogiin asti. Minun on jo jonkin aikaa tehnyt mieli lukea runoja, mutta ongelmani on ollut se, että olen melkoisen valikoiva. En oikeastaan innostu moderniin runomittaan puetuista runoista tai nykyrunoista, vaan kaipaan sellaista viipyilevää kaihoisaa luonto- ja rakkausrunoutta tai ylipäätään perinteistä ja vanhempaa runoutta luettavakseni. Olinkin hyvin iloinen, kun uusi juuri kaipaamanlaisteni runojen kokoelma Hetkien virta: Kauneimmat suomalaiset runot osui töissä käsiini. Ja kansikin on niin kaunis, juuri sellainen tunnelmallinen ja herkkä, jollainen runokirjan kannen tulee mielestäni olla.
 
Hetkien virta sisältää runoja useilta tunnetuilta runoilijoilta, kuten Saima Harmajalta, Edith Södergranilta ja Eino Leinolta, mutta olipa kokoelmassa muutama minulle aivan uusikin runoilijanimi, kuten esimerkiksi Antti Mäkinen. Ehkä hänkin on ollut tunnettu tai sitten hän on vain päässyt huikeaan seuraan? Kokoelman runoista kaiken kaikkiaan eniten minua puhuttelivat Harmajan runot, mutta muuten olen jotenkin hieman pettynyt tähän teokseen. Näyttää vahvasti siltä, että joidenkin muiden mielestä kauneimmat suomalaiset runot eivät pääsääntöisesti ole samoja runoja, joita minä pidän kauneimpina suomalaisina runoina. Missä on esimerkiksi Pentti Saarikosken runo "minä rakastan sinua/niinkuin vierasta maata--"? Ei tässä kokoelmassa. Maut eivät nyt selkeästi täsmänneet minun ja teoksen kokoajien kohdalla, mikä on hieman harmi.
 
Uskon, että tämä voisi olla mukava lahja jollekin minua hieman avarakatseisemmalle runouden ystävälle, sillä kyllähän tässä oli runoja, joiden pariin voi jäädä mietiskelemään ja joiden pariin voisi vielä palata. Ehkä tämän kokoelman runot osoittautuvat jollekulle muulle kauneimmiksi suomalaisiksi runoiksi, sehän on makuasia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien sanavahvistus on käytössä roskapostin välttämiseksi.