keskiviikko 8. tammikuuta 2020

Joulukuun luetut ja vuoden 2019 lukutilastot

Joulukuun luetut 
 
Joulukuu oli osaltani yllättävänkin kirjarikas. Siinä missä minun oli vaikea päästä joulufiilikseen, kirjat kyllä veivät minut tehokkaasti mennessään. Otin joulukuussa käyttöön Storytelin, josta oli saatavilla 30 päivän kokeilujakso. Päätin ottaa siitä maksimaalisen hyödyn irti ja kuuntelinkin todella monta äänikirjaa. Minulla on vielä yksi äänikirja kesken ja yritän saada sen kuunneltua ennen kuin kokeilujakso päättyy eli viimeistään huomenna pitäisi saada kirja kuunnelluksi loppuun.

Olen ajatellut, että alkuvuonna testaisin muutaman muunkin äänikirjasovelluksen ja katson sitten, jos ottaisin jonkin niistä pysyvästi käyttöön. Olen tietyissä asioissa hyvinkin nuuka ihminen enkä mieluusti maksa sellaisesta, jonka voin saada jostain ilmaiseksi. Nyt kun Storytelin kokeilujakso on lopuillaan, ei paluu kirjaston Ellibsiin jonottelemaan niitä muutamia kiinnostavia äänikirjoja oikein houkuta. Minulla ei ole vielä kokemusta muista maksullisista äänikirjasovelluksista kuin Storytelistä, mutta siinä olen kyllä pitänyt sen helppokäyttöisyydestä ja hyvästä valikoimasta. Olen koko ajan löytänyt kiinnostavaa kuunneltavaa ja monta jää vielä kuuntelematta niistä, joita kirjahyllyyni siirtelin alkuinnostuksen huumassa.

Joulukuussa luin tai kuuntelin kaikkiaan 14 kirjaa, mikä tekee siitä epäilemättä viime vuoden huippukuukauden kirjojen suhteen. Tässä on lista niistä kirjoista:

Ljudmila Ulitskaja: Naisten valheet
Robert Galbraith: Pahan polku
Petina Gappah: Pimeydestä loistaa valo
Leena Lehtolainen: Viimeinen kesäyö 
Theodor Kallifatides: Kastanjapuun kylä
Jorn Lier Horst: Kultaisen kellon arvoitus
Melba Escobar: Kauneussalonki
Janina Hescheles: Janinan päiväkirjat
Nura Farah: Aurinkotyttö
Maja Lunde: Lumisisko
Mari Manninen: Yhden lapsen kansa
Liane Moriarty: Hyvä aviomies
Nais Mason: Toivo

Jos jotain, niin ainakin joulukuun lista on ihanan kansainvälinen. Sain huikean loppukirin saattelemana suoritettua Seinäjoen kirjaston lukuhaasteen ja keräsinkin viime metreillä 9 puuttuvaa maata haasteeseen. Aion tarttua myös tänä vuonna Seinäjoen lukuhaasteeseen, mutta se vaikuttaa aika-teemallaan maahaastetta helpommalta. 

 Puolivuotiskatsaus loppuvuoden lukemisiin

Vuoden loputtua ryhdyin tekemään kokonaistilastoa viime vuoden lukemisistani. Kesäkuun loppuun mennessä olin lukenut 56 kirjaa ja loppuvuonna kulutin kirjoja vielä hieman tuotakin vikkelämmin. En ole näihin tilastoihin laskenut satutuokioita varten luettuja ja valikoituja kuvakirjoja tai kirjavinkkauskirjoja, joten todellisuudessa luku olisi vieläkin suurempi.

Heinäkuusta vuoden loppuun luin 59 kirjaa, joista
- 24 oli äänikirjoja
- 6 tietokirjaa
-  kaunokirjallisia teoksia luin siis 53

Kertomakirjallisuudessa olen lukenut useampaakin eri genreä, mutta erityisen iloinen olen siitä, että olen kirjojen myötä seikkaillut ympäri maailmaa paljon tavallista enemmän ja löytänyt todella kiinnostavia kirjailijoita ja miljöitä. Loppuvuoden parhaita kirjoja minulle olivat mm. Anna-Kaisa Linna-Ahon Paperijoutsen, Antti Tuurin Lakeuden kutsu, Mari Mannisen Yhden lapsen kansa ja niin monien ihastelema Maja Lunden kirjoittama ja Lisa Aisaton kuvittama Lumisisko.

Kokonaisuudessaan viime vuonna luin siis 115 kirjaa, joista 44 oli äänikirjoja. Olen todella alkanut rakastaa sitä, että saan aamulla napata puhelimesta äänikirjan päälle tai muuten kotona puuhastellessa kuunnella hyviä tarinoita. Ilman äänikirjoja en ehtisi tutustua läheskään niin moneen kirjaan kuin tahdon ja vaikka jotkut ovatkin sitä mieltä, että äänikirjojen kuuntelu ei ole oikeaa "lukemista", niin kyllä niiden kautta voi nauttia tarinasta ihan samalla tavalla. Toki se voi vaatia eri tavalla keskittymistä, mutta minulle se toimii. 

Mitä tapahtuu vuonna 2020

Ennustan, että alkuvuosi 2020 on osaltani aika kiireinen, sillä minun täytyy ihan tosissani saada gradu valmiiksi ja tehdä viimeinen tentti pois kuleksimasta. Usein kuitenkin paineen alla myös muut kirjat alkavat vetää minua puoleensa - olkoon se sitten sijaistoiminnon etsimistä tai yleistä kirjamaailmaan vihkiytymistä sen kaikissa ulottuvuuksissaan.

Osallistun Seinäjoen kirjaston aikamatkailuhaasteeseen, yritän saada oman hyllyn lukemattomia kirjoja luetuiksi ja osallistun klassikkohaasteisiin. En ole mitään näistä haasteista vielä suositellut sen tarkemmin, mutta varmasti kivoja kirjoja on taas tämäkin vuosi täynnä!

Blogini täytti muuten jo 8 vuotta 28.12.2019. Alan olla jo kirjabloggaamisen "veteraani", mutta edelleen tämä on kyllä tosi kiva harrastus! :)

6 kommenttia:

  1. Onnittelut 8-vuotiaalle blogillesi ja toivon pitkää ikää teille molemmille. Oma blogi täyttää saman verran maaliskuussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) En tiennytkään (tai ehkä muistanut), että blogimme ovat niin saman ikäisiä. :)

      Poista
  2. Onnea 8-vuotiaalle, se on jo kunnioitettava ikä blogille! Näin nelivuotiaan näkökulmasta.

    Kylläpä ehdit tosiaan lukea paljon joulukuussa! Äänikirjat varmasti auttavat siinä ehtimisessä. Joulukuun kirjoistasi minäkin olen lukenut Kauneussalongin, Aurinkotytön ja Hyvän aviomiehen. Loppuvuoden parhaista kirjoistasi en ole lukenut mitään, mutta kiinnostavia ne ovat kaikki. Yhden lapsen kansa on odotellut omassa hyllyssäni jo pitkään.

    Tsemppiä gradun tekoon ja viimeiseen tenttiin! Kyllä se siitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Aika menee niin tosi nopeasti, että ei sitä edes tajua vuosien vierineen. Ja äänikirjatuntien rullanneen. Nyt olen tänään pitänyt vähän taukopäivää äänikirjoista, kun alkoi vähän tympäistä.

      Poista
  3. Minultakin paljon onnea 8-vuotiaalle. Se on jo todellakin aika pitkä aika, toteaa tämä 2 vuotta vanhan blogin pitäjä. Hyviä kirjoja olet lukenut joulukuussa, pidin tuosta Gappahin kirjasta, samoin Moriartyn kirjasta.

    VastaaPoista

Kommenttien sanavahvistus on käytössä roskapostin välttämiseksi.