tiistai 20. helmikuuta 2018

Villasukkien vuosi

Niina Laitinen: Villasukkien vuosi
173 s., Otava 2018
 
Kun sain tietää Niina Laitisen julkaisevan kirjan sukkamalleistaan, varasin sen oitis kirjastosta. Olen neulonut Laitisen malleilla lukuisia sukkia, sillä joskus parisen vuotta sitten niitä sai vielä ilmaiseksi Ravelrystä. Tykkään Laitisen sukkamalleista, sillä ohjeet ovat selkeitä niin tekstien kuin kaavioidenkin osalta. Ilmeisesti moni muukin innostui kokonaisesta kirjallisesta Laitisen malleja, sillä kirja sai pitkän varausjonon ja erään kirjakaupan mukaan ensimmäinen painos myytiin loppuun. Ehdin kokeilemaan vasta kaksi mallia ennen kuin kirja piti luovuttaa seuraavalle jonottajalle, joten kirja on ostoslistallani ja varmuuden vuoksi klikkasin itseni myös varausjonon jatkoksi kirjastoon.
 
Villasukkien vuosi pitää sisällään niin kuvio- kuin kirjoneulemallejakin. Kaikki ohjeet ovat selkeitä, mikä mahdollistaa myös haastavamman mallin valitsemista. Koot vaihtelevat ja monissa ohjeissa on kaksikin eri kokovaihtoehtoa. Langatkin ovat pääosin helposti saatavia Novitan lankoja, mutta myös jotain oudompia nimiä listalla vilahti. 
 
Isot kuvat inspiroivat minua tarttumaan sukkapuikkoihin. Kokeilemani mallit olivat Kiertolaiset ja Ihan hiljaa (kannessa), joiden perusteella sanoisin ohjeiden jatkavan Laitisen sukkamalleista tuttua selkeää linjaa. Laitisen mallit ovat kauniita ja niitä on mukava neuloa lahjaksikin. Minä tosin olen huomannut, että minun käsialallani mitoitus ei välttämättä ole ihan sama kuin Laitisen malleissa, vaan ohjetta noudattamalla joskus tulee liian isot sukat. Toisaalta kun tiedostan sen, pystyn itse kokemukseni turvin tarvittaessa soveltamaan.
 
Mielestäni Villasukkien vuosi on oiva kirja kaikille neulojille, sillä kirja on kaikilta osin laadukas. Minulle mieluista on myös kirjan kotimaisuus, sillä ohjeet on suunniteltu tutuille langoille ja tutuille puikoille. Joissain käännöskirjoissa on joskus vaikea miettiä mikä lanka vastaa Suomesta saatavaa lankaa tai miten puikot on tarkoitus osata valita oikein, kun koot on ilmoitettu ihan eri tavalla.  Toivottavasti Laitinen jatkaa mallien kehittelyä jatkossakin, mutta sillä välin on minulla vielä monta mallia testattavana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien sanavahvistus on käytössä roskapostin välttämiseksi.