Tiina Raevaara: Korppinaiset
281 s., Like 2016
Tiina Raevaaran Korppinaiset on odotellut lainapinossani jo ihan liian kauan. Minulla oli kuitenkin tuntu, että varmasti pitäisin tästä, joten en viitsinyt palauttaa tätä poiskaan. Vuodenvaihteen jälkeen otin tämän lukuvuoroon ja kyllä voin sanoa olleeni oikeassa aavistuksineni, sillä Korppinaiset osoittautui hyvin ahmittavaksi teokseksi, jossa on sopivasti jännitystä ja hieman ehkä kauhuvibojakin!
Johannes on 24-vuotias nuori mies, joka on vuosikausia rakastanut ensirakkauttaan Aaloa, vaikka onkin kuullut naisen kuolleen. Kun Johannekselle paljastuu, että Aalo onkin elossa, hän saa taas uutta puhtia elämäänsä ja päättää muuttaa isovanhempiensa vanhaan taloon kunnostaakseen siitä itselleen ja Aalolle ihanan kodin. Vanha talo tuntuu henkivän salaisuuksia ja kysymyksiä herättää myös Johanneksen isän kuolema pojan ollessa kymmenvuotias. Johanneksen äiti ei suostu puhumaan mitään ja Johannes alkaa selvittää sukunsa salaisuuksia. Apunaan talon tutkimisessa hänellä on talossa vuokralla asuva lintututkija Jaakko. Naakat näyttävät vallanneen osan talosta ja Johannesta alkaa epäilyttää koko projekti. Pala palalta suvun salaisuudet alkavat valjeta hänelle, eikä totuus ole välttämättä helposti ymmärrettävissä.
Korppinaiset on mielestäni todella kiinnostava sekoitus sukutarinaa, salaisuuksia, yliluonnollisuutta hipovia elementtejä ja rakkaustarinaakin. Tapahtumat alkavat kiertyä tiheämpään vyyhtiin ja monta kertaa herää kysymys mitä kaikkea oikeastaan onkaan tapahtunut, kenen todellisuudentaju alkaa hämärtyä vai alkaako kenenkään ja mitä vielä tuleekaan tapahtumaan. Eniten kiinnostaa mitä Johanneksen isälle oikeasti tapahtui ja miksi naakat tuntuvat viihtyvän niin hyvin vanhassa talossa ja sen lähistöllä. Tarinaa maustaa Johanneksen Juhani-isän lintututkimukset ja vuokralais-Jaakon lintutietous, joka tarjoilee lukijalle viitteitä siitä, mitä Juhanille oikeastaan mahtoi tapahtua. Samoin lääkäri-isoisän työhistoria paljastaa yllättäviä uusia tietoja Johannekselle. Kun Aalo saapuu taloon, lintujen käytös alkaa muuttua eikä Aalon muutto muutenkaan suju niin kuin Johannes oli haaveillut.
Minä viihdyin tämän teoksen parissa oikein hyvin ja minusta tuntuu, että taidanpa joskus lukea lisääkin Raevaaran tuotantoa. Olen huomannut pitäväni tällaisista psykologisen jännityksen ja kauhun välimaastoon sijoittuvista teoksista ja tämä oli kyllä siihen makuun oikein sopiva teos. Vähän moitin tätä teosta osittaisesta ennalta-arvattavuudesta, sillä oivalsin muutamia asioita melkolailla kohdilleen jo kauan ennen Johannesta. Kokonaisuudessaan kuitenkin nautin lukukokemuksesta. Tästä tuli muuten hieman mieleen Katariina Sourin Musta mandala -sarjan teokset, joten jos pidät niistä, pidät varmasti tästäkin!
♠♠♠♠½
Olin Helsingin Kirjamessuilla kuuntelemassa, kun Raevaara kertoi tästä kirjasta ja se kuulosti tosi kiinnostavalta. Jäin vain pohtimaan olisiko ensin tarpeen lukea edellinen romaani Yö ei saa tulla, kun ilmeisesti kertovat samoista henkilöistä tai jotenkin muuten linkittyvät toisiinsa. Jos ymmärsin oikein, sinä et ole lukenut edellistä, eli toimiiko siis ihan hyvin itsenäisenä romaanina?
VastaaPoistaMinäkin aluksi mietin, että pitäisikö lukea tuo edeltävä teos, mutta päädyin kuitenkin skippaamaan sen ja aloittamaan tästä. Mielestäni tämä toimii oikein hyvin itsenäisenä romaanina ja sen verran mitä asiaa tutkimalla sain selville, on tässä selkeitä eroavaisuuksia esim. Aalon perheenjäsenten tilanteessa ja hahmojen iässä verrattuna edelliseen romaaniin. Googlailuni jälkeen jäin jopa hieman pohtimaan miksi Raevaara on käyttänyt samoja hahmoja, kun kuviot tuntuvat olevan kuitenkin melkolailla erilaiset.
PoistaTiina Raevaara sanoi Kirjamessujen haastattelussa, että haluaa kirjoittaa samoista henkilöistä, jotta voi syventää niitä kirjasta toiseen. Ilmeisesti kolmaskin kirja samojen hahmojen ympärille on tekeillä. Mutta hyvä tietää, että toimii myös itsenäisenä romaanina. Psykologiset jännärit ja sukusalaisuudet kyllä kiinnostaa, ehkäpä tartun tähän vielä :)
PoistaItse en kyllä ihan ymmärrä miksi hän haluaa syventää hahmojaan siten, että ainakaan nämä kaksi teosta eivät oikein ilmeisesti linkity yhteen ja niissä on selkeitä ristiriitoja. Tässä teoksessa ei edes missään kohtaa mainittu, että tämä on itsenäinen jatko-osa jollekin teokselle, joten ehkä se jatkuvuus ei sitten olekaan keskeistä.
Poista